torsdag den 1. maj 2008

Optakt til sæsonstart

Nu hvor bloggen er oprettet, så går turen i eftermiddag til værkstedet hvor de sidste forberedelser venter, så raceren er klar og udrustningen sorteret. I morgen går turen til Ring Knutstorp.

Knutstorp har altid været en speciel bane for mig, siden jeg for 7 år tilbage erhvervede min licens deroppe. Sjovt nok er det altid på Knutstorp at ting knækker, og jeg har nu 3 gange måttet hjem og reparere manifold på raceren efter et løb. Også bremseskiver er knækket dér, og sidste år knækkede min gearstang på sidste omgang af det første heat i sportsvagnsmeeting.

Det regnede næsten hele tiden i forbindelse med Sportsvagnsmeeting, og disse betingelser passer åbenbart rigtigt godt til min bil. Ihvertfald er det lykkedes at vinde alle regnvejrsløb jeg har kørt i bilen hidtil, også selvom der har været både nyere og kraftigere biler med i klassen og problemer undervejs. Den knækkede gearstang var nok det mest akutte problem, men det lykkedes stadig at køre sejren hjem, selvom den sidste halve omgang kun foregik i 2. gear.

I den kommende weekend forventer jeg dog betydeligt hårdere konkurrence. For det første er det tørvejr, heldigvis, det er jo MEGET sjovere at køre lidt stærkere! For det andet har vi i formelklassen oplevet en god tilgang af nye deltagere, der er med til at sikre et stort felt.

Den største faktor i konkurrencen bliver Henrik Andersen, som jeg har haft en masse gode dyster med. Se f.eks. artiklen her:

Motorsporten.dk skriver om og viser billeder fra løb på Sturup Raceway

Henrik kører i en Formel Opel Lotus, der er 5 år nyere end min Reynard. Der er sket lidt udvikling på hjulophæng og bremser, men han er også velsignet med en ekstra karburator, et ekstra gear og ca. 20-25% mere motorkraft. Efter bøvl med sine dæk, så kom jeg til at anbefale Henrik de samme dæk, som jeg kører på.

....... Det skulle jeg ALDRIG ha' gjort... :-) Nu har han virkeligt fået hul på bylden og får god udnyttelse af potentialet i bilen. Sidst vi var på Knutstorp, kørte Henrik over 1 sekund hurtigere pr. omgang end jeg - og der er tilsyneladende intet at stille op. Men vi får se.

Heldigvis bliver vi mange godt matchede Formel 2000 kørere, og den 3-dobbelte vinder af HMS-formel cup'en (Ole Bjørn) er netop også skiftet til denne biltype, og ham glæder jeg mig til at køre med. Ole undertipper meget sin egen rolle, men lad os nu se. Magter man at vinde alle løb i en historisk Formel 1600, og er vant til dæk der er konstruerede til at være "løse" at køre på, så får man også hurtigt overtaget på en letkørt Formel 2000. Hvis ikke allerede fra første løb, så kan det ikke vare længe før Ole bliver en seriøs magtfaktor i klassen.

Til allersidst er her lige et billede fra sportsvagnsmeeting 2007:

Ingen kommentarer: