mandag den 5. maj 2008

Hul på sæsonen, med VIDEO!

Så fik vi skudt sæsonen i gang på Ring Knutstorp, og det var en perfekt weekend. Solen skinnede, bilen virkede problemfrit hele weekenden og det var rigtigt dejligt at møde alle de andre biltosser og ligesindede igen.

I formelklassen havde vi, tror jeg, det største felt i HMS' historie, og i den blandede klasse var der stor hastighedsforskel på bilerne, så under træning og kvalifikation var der meget aktion og mange overhalinger på banen.

Formel 2000 klassen talte en del nye medlemmer denne weekend. Ole Bjørn kommer fra en årrække i F1600, Niels Rask (Don Larsen) er ganske ny i sporten med bare et par enkelte deltagelser i clubrace i bagagen, og sidste nye ansigt var Leif Jørgensen, der fik bilen klar og meldte sig til dagen før løbet.

At kalde Leif for ny i klassen, er nok også en sandhed med modifikationer. Da Formel2000 klassen i 2003 havde 25-års jubilæum som mesterskabstællende klasse, der fik Leif overrakt en særlig pris af DASU, idet han som den eneste havde deltaget i klassen i samtlige 25 sæsoner. Imponerende, og helt glemt at køre bil, det har han ikke. Leif stillede op i en 84'er Reynard magen til min, der var pænt sat i stand og nymalet hvid med blå bagende.

I begge heats var det Henrik Andersen, i den nyere og kraftigere Opel Lotus, der vandt. Også kvalifikationen havde han vundet overbevisende. Jeg blev generel 2'er i begge heats, og holdt dermed den ene Opel Lotus bag mig. Bedre resultat kunne jeg ikke have fået når Henrik er med i bilen, og jeg kommer også helt sikkert til at få kam til håret på Sturup i næste løb. Den korte og kurverige bane har jeg ellers vundet på hver gang hidtil, men med den fart Henrik har fået i bilen, så bliver det svært.

Næstbedste F2000 i første heat var Ole Bjørn, som sluttede på en 4. plads generelt. Han havde en god lang kamp med Johnny i Opel Lotus, en kamp der blev afgjort med en temmelig gul overhaling fra Johnnys side. Godt at se, at Ole får magt over bilen, det skal nok komme til at gå stærkt.

Leif tog den generelle 3. plads og blev næstbedste F2000 i andet heat. Efter lidt indkøringsvanskeligheder med materiellet i løbet af dagen, så var han også svært tilfreds med at slutte i top 3. Faktisk var Leif's hurtigste omgang i heat 2 næsten 0,1 sekund hurtigere end min hurtigste, men han mangler lige den sidste stabilitet efter hans pause på nogle år. Men det kan ikke vare mere end et løb eller 2, før vi kommer til at få nogle fantastiske dyste.

Og så her til sidst, har jeg optaget et videoklip fra starten af 2. heat. Jeg får lidt for meget spin i starten og mister en placering, men får den heldigvis hurtigt tilbage igen.

Prøv at se overfladen på dækket igennem de 3 omgange. Det er meget tydeligt at se, hvordan det varme gummi vandrer frem og tilbage over trædefladen, indtil det kører helt ud i dækkanten og bliver kastet af.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hejsa Claus!

Jeg kom lige forbi, sikke en super fin blog du har faaet lavet. Nu kan vi rigtig foelge med i, hvad du gaar og laver i weekenderne.

Men husk nu...pas paa cocker spanielerne!! ;)

Knus

Anonym sagde ...

Hej Claus
Fed video.....der blir godt nok gået til stålet. Sjovt at se v. forhjul blive "nulret" på den måde. Vi ses på værket.
Mark